Wkkgz Binnen de praktijk wordt veel waarde gehecht aan kwaliteit. Er worden hoge eisen gesteld aan de medewerkers en hun werkzaamheden in dit kader. Verplichtingen hieromtrent zijn o.a. vastgelegd in de wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz). Hiernaar wordt dan ook gehandeld binnen de praktijk.
Erkenningen, Registratie en Visitatie Alle specialisten binnen onze praktijk zijn ingeschreven in het BIG register, wat betekent dat zij voldoen aan de wettelijke opleidingseisen. Het BIG register geeft daarnaast duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener. Voor het behoud van de BIG registratie dient verplicht bij- en nascholing te worden gevolgd. Eens in de vijf jaar wordt de BIG registratie getoetst en bij goedbevinden verlengd. Alle bij- en nascholing en intercollegiaal overleg wordt geregistreerd in het Kwaliteits Register Tandartsen (KRT). Tevens zijn de specialisten binnen onze praktijk NVvP erkend Parodontoloog en NVOIerkend Implantoloog.
Iedere tandarts kan zich in principe parodontoloog noemen. Alleen de tandartsen die een post-academische opleiding in de parodontologie hebben doorlopen en de visitaties met goed gevolg hebben afgesloten mogen de toevoeging “erkend door de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie” dragen.
Voor het behoud van de NVvP erkenning vindt er jaarlijks een beoordeling plaats aan de hand van het overleggen van een jaarverslag en wordt bekeken of de parodontogen nog voldoen aan de eisen op het gebied van scholing. Iedere 5 jaar vindt er voor beide erkenningen een visitatie plaats en wordt de parodontoloog/ implantoloog binnen de praktijk beoordeeld op de klinische behandelingen, het naleven van alle protocollen, de scholing en de praktijkorganisatie. Met andere woorden, deze erkenningen onderstrepen onze kwaliteit en het handelen hier naar.
Hygiëne, reiniging en desinfectie Binnen de praktijk worden hoge eisen gesteld aan de praktijkhygiëne en aan de hygiëne van onze medewerkers. Hiervoor wordt de (herziene) Praktijkrichtlijn Infectie Preventie gevolgd (WIP). De regels die hierin zijn vastgelegd gelden als de professionele standaard binnen de tandheelkunde. Naast de professionele standaard zijn er binnen de praktijk aanvullende richtlijnen ten aanzien van persoonlijke hygiëne, handhygiëne en het dragen van handschoenen en beschermingsmiddelen. Voor het gebruik van instrumentarium geldt dat na iedere afspraak de behandelkamer volgens de geldende protocollen wordt gereinigd. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met disposables en alle instrumenten die gebruikt worden hebben een geregistreerd reinigingsproces ondergaan.
Overige Naast alle professionele standaarden zijn er binnen de praktijk diverse protocollen ter bevordering van de kwaliteit. Hierbij kunt u o.a. denken aan: - Protocollen ten aanzien van het aannemen van personeel (volgens de Wkkgz). - Protocollen voor het melden van incidenten (volgens de Wkkgz). - Protocollen voor stralingshygiëne en het veilig maken van rontgenfoto's (KEW dossier). - Protocollen voor bescherming van uw persoonsgegevens (volgens de Wpb/AVG).